Open View Consult | Over Muriel
18859
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-18859,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.3,vc_responsive
 

Over Muriel

En meer over Open View Consult
MURIEL JANSEN

Ik ben Muriel Jansen en oprichter van Open View Consult.  Ik wil dat leerlingen en studenten met zin naar school gaan. Dat ze het leuk hebben op school omdat ze er iets leren wat ze interessant vinden en als zinvol ervaren. En omdat ze er waardevolle relaties kunnen aangaan, met elkaar en hun docenten. Zodat ze leren werken en leren ‘leven’, met zichzelf en met de ander, ook al is die ander heel verschillend. Dat is wat ik wil bereiken!

Zin in leren

Mijn verhaal

Ik heb nooit precies geweten wat ik wil. Ik heb wel altijd gevoeld wanneer iets goed zat, de juiste richting was of het juiste moment was. Maar ik vond het erg lastig om te bepalen wat ik leuk vind. Ik vind zoveel dingen leuk!…

 

Geen motivatie voor school

School vond ik bijvoorbeeld niet leuk. Het was in mijn tijd vooral een kwestie van stilzitten, je mond houden, niet teveel lastige vragen stellen en de tijd ‘uitzitten’. Ik was dan ook weinig gemotiveerd. Het enige uitje was naar de plaatselijke fietsenwinkel die een nieuwsbrief wilde. Dat was tegelijkertijd het hoogtepunt van mijn schoolloopbaan. Want het was echt en het deed ertoe.

 

Studeren, maar niets geleerd

Ik dacht altijd, dat kan toch ook anders? Maar ook tijdens mijn vervolgopleiding aan de universiteit was ik nog steeds vooral aan het luisteren naar docenten die me wisten te vertellen hoe de wereld in elkaar zat … We bleven vaak massaal weg of we zaten er ietwat apathisch bij. We waren niet zelfstandig genoeg, niet kritisch genoeg en eigenlijk ook niet nieuwsgierig genoeg. Dat was ons namelijk niet geleerd tijdens onze vooropleiding. We hadden vooral geleerd hoe we moesten consumeren. Consumeren wat de docenten ons vertelden en vooral ook hoe we hier een goed cijfer voor konden halen.

 

Nuttig bezig zijn

Na verloop van tijd besloot ik om met onderwijs te stoppen en te gaan werken. Dat deed ik al een tijdje en vond ik zo veel leuker. Want dat was nuttig! Dat was relevant! Daar zag ik direct resultaat. Daar begreep ik direct waarom ik bepaalde dingen moest doen en ook vooral niet moest doen. Dat was een krachtige leeromgeving.

 

Zin om te leren!

In die periode kreeg ik ook weer zin om dingen te leren. Zodat ik ze beter kon doen en doordat mijn nieuwsgierigheid eindelijk weer eens geprikkeld werd. Ik had alleen geen zin meer in onderwijs. Het rare is dat ik in die periode wel voor een onderwijs-adviesbureau ging werken en steeds meer inzicht kreeg in hoe leren ongeveer werkt. Ongeveer, want helemaal precies weten we het nog steeds niet. Omdat ik door een aantal projecten het leren en het onderwijs erg leuk begon te vinden, heb ik me de kunde van het onderwijs zelf aangeleerd. Via aantrekkelijke werkomgevingen en een aantal helpers met een hart en veel onderwijskundige ervaring heb ik een leuke manier van werken weten te creëren voor mezelf. Niet echt de gebruikelijke educatieve route dus en juist dat bleek voor mij te werken. Ik gun dat iedereen. Vooral kinderen en jong volwassenen. Om dingen te doen die ze als zinvol ervaren, die ze leuk vinden. En waarvan ze zien welk effect het heeft. Zodat ze zin hebben om (nog meer) te leren. Op school of in de praktijk.